W naszej agencji pojawiła się zupełnie nowa oferta pracy w opiece. Dobrze płatna, niezbyt wymagająca – zatem jedziemy! Wtem dostajemy informację, że w tej rodzinie nie przebywała jeszcze żadna opiekunka osoby starszej. To nas trochę hamuje. Myślimy sobie – jak to będzie? Czy damy radę dogadać się z seniorem? I najważniejsze: czy podopieczny i rodzina zaakceptują zasady, które ułatwiają nam i usprawniają pracę? Oto kilka porad, w jaki sposób wprowadzać swoje ustalenia na zupełnie nowej szteli.

Co opiekunka osoby starszej powinna wiedzieć na wstępie

Praca w opiece w Niemczech czy jakimkolwiek innym kraju jest trudnym zadaniem. Wiąże się z dużym stresem i jeszcze większą odpowiedzialnością – za drugiego, często schorowanego, starszego człowieka. Dodatkowym obciążeniem psychicznym jest fakt, że pracę tę podejmujemy w obcym kraju. W każdej niemal chwili widać więc różnice kulturowe, zwyczajowe, mentalne. Do pracy w prywatnej opiece osób starszych trzeba się więc odpowiednio przygotować. Dzięki temu zmniejszymy liczbę rzeczy, które mogą nas zaskoczyć po przyjeździe na miejsce zlecenia.

Idealnie, jeśli od razu po zapoznaniu się z rodziną podopiecznego dostajemy komplet informacji. Opiekunka osoby starszej powinna wiedzieć, jakie będzie miała obowiązki względem seniora oraz jego bliskich, którzy proszą o opiekę nad swoim rodzicem czy dziadkiem. Warto bowiem wiedzieć, że to zwykle rodzina seniora finansuje opiekę – ma prawo więc stawiać wymagania dotyczące obowiązków opiekunki i oczekiwać, że zostaną one spełnione. Dla równowagi pamiętajmy też o swoich prawach jako opiekunki osób starszych. To pomoże nam uniknąć wielu nieporozumień, jakie mogą zajść między nami, podopiecznym i jego rodziną. Jak w każdej relacji, tak i tutaj potrzebna jest gotowość do kompromisów. Dążąc do nich, zapewniamy sobie zgodną współpracę.

opiekunka seniora

Doceńmy siłę spokojnej, szczerej rozmowy

Już na samym początku dobrze jest usiąść i spokojnie porozmawiać. Dajmy sobie czas na ochłonięcie po długiej, męczącej podróży. Poprośmy o pokazanie domu, a następnie (o ile to możliwe) usiądźmy z rodziną seniora przy kawie lub herbacie. Między przekazywaniem informacji na swój temat i opowiadaniem o Polsce ustalmy najważniejsze dla nas kwestie. Będzie to przede wszystkim zakres obowiązków związanych z opieką nad podopiecznym i prowadzeniem domu. Jednak oprócz tego warto porozmawiać o:

  • planie dnia seniora i o tym, kiedy możemy mieć czas dla siebie,
  • możliwości korzystania z telefonu i rozmów z bliskimi,
  • robieniu zakupów i przeznaczonego na nie budżetu.

Te kwestie omawiamy już na wstępie. Dlaczego? Z prostego powodu – żeby uniknąć nieporozumień i niespodzianek. Opiekunka osoby starszej ma prawo do wolnej chwili, ale często wiąże się to z koniecznością zorganizowania opieki dla seniora. Dlatego rodzina o takiej potrzebie powinna dowiedzieć się wcześniej. Bliscy podopiecznych najczęściej są też świadomi, że opiekunka ma potrzebę kontaktu z własną rodziną. Nie oznacza to jednak, że możemy prowadzić wielogodzinne, zagraniczne rozmowy. Dobrze jest więc ustalić, w jakich godzinach i dniach dzwonimy. Wiele rodzin seniorów przygotowuje się wcześniej na przyjazd opiekunki i wykupuje tanie rozmowy do Polski. Jeżeli nasz pracodawca tego nie zrobił, można delikatnie podsunąć mu to rozwiązanie. Ostatnią kwestią jest budżet domowy. Dowiedzmy się, jak wysoka kwota jest przeznaczona na zakupy. W dobrym tonie będzie pytanie, co lubi senior i co warto kupić w sklepie spożywczym, żeby sprawić mu przyjemność.

praca w opiece

Tego nie róbmy, czyli jakich błędów powinna unikać opiekunka

Pierwszą kwestią, której lepiej nie poruszać na początku nowej pracy, jest porównywanie. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, w których dana rodzina pierwszy raz zatrudnia opiekunkę. Skąd mogą wiedzieć, jak było u pani X, jakie miała zwyczaje i jak wyglądała opieka nad nią? W każdym domu i rodzinie są odmienne przyzwyczajenia, inne sposoby załatwiania konkretnych spraw. Warto o tym wiedzieć i być otwartym na rozmowę oraz negocjacje.

Pamiętajmy, że pierwsze wrażenie jest najważniejsze. Nawet, jeśli poprzednie zlecenie wspominamy niezbyt miło, powstrzymajmy się od wyliczenia swoich oczekiwań na „dzień dobry”. Jeżeli nie chcemy pielić ogródka warzywnego, sprzątać garażu, gotować z nieznanych produktów – powiedzmy to nieco później i na spokojnie. Wtedy też jest dobry moment na wspomnienie o czasie wolnym czy o drobiazgach, które mają nam uprzyjemnić pracę. Na początku natomiast skupmy się na miłym uśmiechu i serdecznym powitaniu. Nie zapominajmy, że przyjechaliśmy tu opiekować się osobą starszą i to jej oczekiwania i potrzeby są na pierwszym miejscu. Niech więc najpierw rodzina przedstawi swoją wizję organizacji pracy i obowiązków. Dla niej przyjazd opiekunki jest zupełną nowością, pozwólmy się im więc z tym faktem oswoić.